Gadis Exit Cempaka by Lynn Dayana | Book Review

Gadis Exit Cempaka by Lynn Dayana | Book Review

Tajuk : Gadis Exit Cempaka
Penulis : Lynn Dayana
Helaian : 394
Penerbit : Poreng Kertas Publication
Terbitan : Januari 2023

SINOPSIS :
Mohon cuti kahwin √.
Tempah slot Tok kadi √.
Duit hantaran √.
Pengantin perempuan x.

Dunia Mejar Dzafri jadi kelam kabut apabila tunangnya lari. Dia perlu tenangkan fikiran. Dalam pelariannya, dia terserempak dengan seorang gadis di dalam LRT yang menghilang setiap kali tiba di stesen Cempaka.

Magik? Bunian? Hilang ke masa depan? Atau masa silam?

“Siapa nama kau?” Zaf mengulang soalan yang sama.
“Camelia.”
“Suka hati aje kau petik nama ya,” marah Zaf. Ada juga anak orang yang dia tangkap dan ikat kat tiang seri nanti. Tak kiralah tiang seri siapa.
“Siapa nama kau?” Emelda pula bertanya.
“Arif Dzafri.”
“Polis? Askar? Penyibuk? Samseng?” teka Emelda.
“Bakal suami kau.”

Amboi, tingginya cita-cita lelaki ini. Emelda membalas pandang. Menarik. Tapi sekarang ini 2023, dia 14 tahun di hadapan. Mengubah sejarah bukan misinya ke dunia ini. Jauh sekali terlibat dengan sesiapa. Lelaki ini mesti ditumpaskan.


Review Novel Gadis Exit Cempaka by Lynn Dayana


Mengisahkan Emelda berasal dari New Zealand di tahun 2037 merentas masa ke tahun 2023 untuk menyiasat misteri kematian isteri ayah angkatnya, Prof Rudy seorang saintis yang berjaya mencipta mesin masa. 

Arif Dzafri atau Zaf mengambil cuti kahwin selama tiga bulan tup tup tak jadi kahwin sebab tunang pula lari. Suatu hari, Zaf bertemu dengan Emelda di atas tren tapi apa yang membuatkan Zaf terkejut bila Emelda hilang di depan matanya bukan sekali tapi dua kali. Zaf tekad untuk menyiasat siapa sebenarnya Emelda, dari mana datang dan apa motif sebenar Emelda.

Pernulaan cerita memang best penuh dengan misteri dan tanda tanya plus cerita dia berkaitan dengan time travel tapi banyak plot hole yang buat aku terganggu untuk habiskan novel ni.

pasal timeline hanya mention pasal tahun 2023 dan 2037, kadang aku confius juga sebab kalau specific dengan bulan dan hari maybe kita boleh nampak gap Emelda merentas masa. pastu Emelda ada mention dia kena ambil Zaf di tahun 2023 sebelum ke tahun 2021. so persoalannya kenapa Emelda nak pergi ke tahun 2021 sebab sampai ke sudah tak ada jawapan. kalau nak siasat kematian atau selamatkan Daria kenapa dari awal lagi Emelda tak pergi terus ke tahun 2021 kenapa ke tahun 2023?

itu belum lagi part Zaf dan Emelda. kalau awal-awal rasa excited dan berbunga-bunga dengan cara Zaf mengorat dan protect Emelda tapi lepas tu rasa penat pula bila tak ada progress dan tak rasa chemistry yang kuat antara dua watak ni.

misteri dan penyiasatan dalam novel ni menarik sebab dari pembunuhan membawa mereka kepada satu kumpulan scammer. masalahnya pacing jalan ceritanya sangat slow so nak dekat hujung-hujung rasa slow juga nak habiskan bacaan.

aku jarang jumpa novel melayu bertemakan time travel so kena bagi kredit juga sebab bukan mudah nak tulis genre macam ni. jalan ceritanya menarik tapi itulah banyak benda yang aku rasa kurang memuaskan hati. ending tergantung tak tahu kalau penulis nak buat sekuel untuk menjawap persoalan yang banyak tergantung sepi ni.

**MY RATING : 3/5**