Destined (2023) | Review Chinese Drama

Destined (2023) | Review Chinese Drama

Title : Destined
Director : Yin Tao
Screenwriter : Rao Jun, Bai Jin Jin
Network : iQiyi
Aired : 18 July 2023
Episodes : 40
Duration : 45 minutes
Genre : Romance, Comedy, Historical
Cast : Bai Jing Ting, Song Yi, Liu Xue Yi, Zhang Hou Wei, Ray Chang, Zhao Zi Qi, Sha Yi, Hu Ke, Mickey He

SYNOPSIS:
Liu Yu Ru is the only legitimate daughter of a former cloth merchant living a stoic life with her mother in a household where they're mistreated despite their status. Due to a misunderstanding, she is married off to Gu Jiu Si, the notorious son of Yangzhou's wealthiest family, infamous for his idle lifestyle and indolent ways. 

At first, Gu Jiu Si does not like Liu Yu Ru, believing her to be calculating and scheming. As she settles into her new life, she begins to learn business from her welcoming mother-in-law while growing closer to Gu Jiu Si. 

The storm clouds of war, however, are gathering on the horizon and the Commissioner of Yangzhou creates endless days of terror, forcing the Gu family into unimagineable circumstances. As the couple grows ever closer through their hardships, the benevolent pair become destined for greatness.

Destined (2023) | Review Chinese Drama

Destined mengisahkan Liu Yuru (Song Yi), anak kepada saudagar kain tapi selepas bapanya mengambil gundik, kebajikan Yuru dan emaknya terabai. Gundik Zhang mengawal segala hal dan selalu membuli Yuru dan emaknya dan ayahnya pula hanya diam membiarkan isterinya yang sah taraf terus ditindas.

Liu Yuru sangat rapat dengan keluarga Ye Shi An (Zhang Hao Wei) seorang pelajar terbaik dan mempunyai masa depan yang cerah. Yuru tengah menghitung hari tunggu keluarga Ye masuk meminang.

tapi keluarga  Gu Jiusi datang meminang Yuru kerana berlaku salah faham. Gundik Zhang pula terus menerima pinangan tersebut kerana keluarga Gu adalah orang paling kaya di Yang Zhao.

Destined (2023) | Review Chinese Drama

Gu Jiu Si (Bai Jing Ting) merupakan anak tunggal keluarga Gu lebih suka membuang masa menghabiskan duit keluarganya yang kaya dengan melepak dan berfoya-foya dengan kawannya. 

Gu Jiu Si dan dan Liu Yuru bertemu kerana satu insiden menyebabkan mereka saling bergaduh dan tak sependapat. Jiu Si sengaja prank Yuru dengan mengatakan dia sudah jatuh dengan gadis tersebut dan takkan berkahwin dengan orang lain selain Yuru.

tapi hal ini telah sampai ke pengetahuan ibu bapa Jiu Si lalu mereka mengambil keputusan untuk meminang Yuru kerana menyangka anak mereka telah jatuh cinta dan bertemu jodoh yang sesuai.

Destined (2023) | Review Chinese Drama

Walaupun tidak rela, mereka akhirnya akur dan menerima perkahwinan tersebut. Namun pada malam perkahwinan Yuru yang baru berazam nak jadi menantu dan isteri yang baik, kecewa apabila Jiu Si cakap mahu menceraikannya

Destined (2023) | Review Chinese Drama

Yuru sebenarnya sangat bertuah sebab dapat mertua yang sporting dan menyokong dirinya. Bila parent Jiusi tahu hal yang sebenarnya, mereka minta maaf dengan kelakuan anak mereka dan tidak tahu yang keluarga Ye Shi An pun nak masuk meminang Yuru.

Emak Jiusi iaitu Jiang Rao (Zhao Zi Qi) mencadangkan supaya Yuru belajar perniagaan daripadanya supaya dapat menguruskan perniagaan keluarga Gu kelak memandangkan Gu Jiusi tak berminat dengan bisnes mereka. Dalam masa yang sama, parent Jiusi memberi kuasa kepada Yuru untuk menguruskan hal keluarga dan Jiusi. 

Yuru yang pada mulanya baru nak bersedih bangkit dan mempunyai impian baru iaitu untuk menjadi ahli perniagaan yang berjaya. Dalam masa yang sama juga, Yuru juga memaksa Jiu Si untuk belajar dan mengambil peperiksaan. waktu ni kesian juga dengan Jiu Si sebab semua orang ikut cakap Yuru, sampai dia nak curi tulang pun tak boleh terpaksa akur dengan syarat yang dikenakan Yuru sebab Yuru nak tengok Jiusi berjaya dan berkhidmat dalam kerajaan kelak.

Destined (2023) | Review Chinese Drama

aku suka sangat tengok progress relationship Liu Yuru dan Gu Jiusi dalam drama ni, ditambah pula chemistry yang mantap antara mereka berdua.

paling suka scene mereka buat pillow talk sebelum tidur, comel bila tengok Yuru meluahkan segala masalah dan cerita tentang impian dia. Jiusi pula sentiasa mendengar dan selalu membantu menyelesaikan masalah Yuru. 

Dari sini juga hubungan mereka semakin rapat dan dalam tak sedar masing-masing mula jatuh cinta.

Destined (2023) | Review Chinese Drama

seriusly sangat enjoy layan episod awal-awal sebab suka tengok scene Liu Yuru dan Gu Jiu Si sebab comel dan kelakar. gandingan yang mantap dan serasi.

tapi bila masuk episod belas-belas ni, jalan cerita dia agak complicated sebab ada orang jahat nak balas dendam dan banyak main isu politik. aku dah lost bila banyak sangat sub plot pada watak lain terus malas nak tengok. tapi still menarik jalan ceritanya kalau korang suka tengok drama historical pasal politik.

Baca juga :